Eduskunnan väliaikainen istuntosali Sibelius-akatemiassa (kuva: eduskunta)

Näissä valiokunnissa Varsinais-Suomen kokoomusedustajat istuvat

Eduskunnan valiokuntien puheenjohtajat, varapuheenjohtajat ja jäsenet seuraavalle neljälle vuodelle on valittu. Varsinaissuomalaisilla kokoomusedustajilla on kaksi valiokuntapuheenjohtajuutta.

Suuren valiokunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat valittiin, kun valiokunta järjestäytyi keskiviikkona 10. kesäkuuta. Muiden valiokuntien puheenjohtajat ja jäsenet valittiin eduskunnan täysistunnossa tiistaina 9. kesäkuuta.

Varsinais-Suomen kokoomusedustajat istuvat seuraavissa valiokunnissa:

Ilkka Kanerva

• puolustusvaliokunta, puheenjohtaja
  • ulkoasiainvaliokunta, varajäsen

Saara-Sofia Sirén

• sivistysvaliokunta
  • ympäristövaliokunta

Anne-Mari Virolainen

• suuri valiokunta, puheenjohtaja
  • perustuslakivaliokunta, varajäsen

Petteri Orpo toimii Juha Sipilän hallituksen sisäministerinä, joten hänellä ei ole eduskunnan valiokuntajäsenyyksiä. Ministerit osallistuvat valiokuntien kokouksiin vain kutsuttaessa.

Eduskunnassa on 15 pysyvää erikoisvaliokuntaa ja erityisesti EU-asioita koordinoiva suuri valiokunta. Pääsääntöisesti jokainen valiokunta käsittelee sitä vastaavan ministeriön hallinnonalaan kuuluvia asioita ja valmistelee eduskunnan tekemät päätökset laatimalla hallituksen lakiesityksistä täysistunnolle mietinnön.