Petteri Orpo: Kokoomuksen on menestyttävä vaaleissa

Maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo painottaa, että puolueista juuri kokoomuksella on oikeat eväät haastavan taloustilanteen ratkaisemiseksi.

Varsinais-Suomen kokoomuksen piirikokouksessa lauantaina 29.11. puhuneen Petteri Orpon mukaan kokoomus haluaa laittaa julkisen talouden tasapainoon. Samalla kuitenkin huolehditaan kansalaisten tasavertaisista palveluista.

– Jos joku väittää, etteivät kokoomukselle peruspalvelut ole ykkösasia, hän valehtelee. Kokoomus on koko historiansa ajan lähtenyt siitä että suomalainen yhteiskunta tarjoaa tasavertaiset palvelut kaikille riippumatta siitä millaisista lähtökohdista lähtee. Se on meille pyhä asia, Orpo totesi poliittisessa tilannekatsauksessaan Raisiossa lauantaina 29.11.

Orpon mukaan Suomessa on tulevina vuosina saatava samalla rahalla enemmän tuloksia.

– Olen iloinen siitä että sote-ratkaisu nyt näyttää syntyvän, mutta en ole ollenkaan iloinen siitä että se tehdään kuntayhtymäpohjalta. Asia on kuitenkin niin suuri, että vaikka priimaa nyt ei tullutkaan parlamentaarisessa työssä, kokoomus sitoutuu tähän jotta päästään eteenpäin. On pakko päästä eteenpäin ja jatkaa työtä.

Kokoomukselle on Orpon mukaan myös tärkeää panostaa Suomen kilpailukykyyn, jota muun muassa kotimaisen työn yksikkökustannukset ovat heikentäneet.

– Tarvitsemme suuria uudistuksia työmarkkinoille, tarvitaan joustoja työmarkkinoille ja paikallista sopimista, Orpo totesi.

– Uudistuksia tulee ja ne etenevät julkisella sektorilla, mutta työmarkkinat ovat valitettavasti olleet aika paikoillaan.

Pieniä ja keskisuuria yrittäjiä kokoomus tukee Orpon mukaan jatkossakin muun muassa puoluekokouksessa julkaistun kymmenen kohdan yrittäjäohjelman pohjalta. Eduskuntaryhmä keräsi siihen alkuvuonna materiaalia lukuisissa yrittäjätilaisuuksissa.

Orpo sanoo, ettei kokoomuslaisten tule lannistua tuoreimpien kannatusmittausten vuoksi, vaan on aika tähdätä kohti vaaleja kirkkaasti kokoomuslaisella viestillä.

– Olen vakuuttunut siitä että nyt on nähty pohjakosketus, ja nyt otetaan pomppu kohti vaaleja.

Ainoa keino keskusta- ja SDP-vetoisen hallituksen torppaamiseksi on Orpon mukaan menestyä vaaleissa.

– Ilmassa on vahvaa punamullan käryä, Orpo totesi.

– Kokoomuksen on menestyttävä vaaleissa kokoomuslaisten arvojen pohjalta. Punamultahallituspohja ei ole se porukka jonka uskon tätä maata uudistavan. Juha Sipilä on erittäin fiksu ja yhteistyökykyinen mies, mutta hän ei ole keskustapuolue.

Orpon mukaan käsitys siitä, että kokoomusvetoiset hallitukset eivät ole tehneet mitään, ei pidä paikkaansa.

– Hallitus on tehnyt suuria rakenteellisia muutoksia ja uudistuksia suomalaiseen yhteiskuntaan. Sopeutustoimet ovat yhteensä yli kuuden miljardin luokkaa, Orpo muistutti.

Hallitus on laittanut paukkuja myös kilpailukyvyn sekä vientiyritysten toimintaedellytysten parantamiseen. Esimerkiksi yhteisöveroa on laskettu hallituskauden aikana 20 prosenttiin.

– Se oli aivan välttämätöntä kansainvälisen verokilpailun takia, jotta me saimme suomalaisen perusteollisuuden uskomaan siihen, että suomalaisyhtiö voi edelleenkin täällä toimia. Väitän että sen hyödyt ovat näkyneet tässä viimeisten kuukausien ja vuoden uutisoinnissa.

Paras esimerkki positiivisesta kehityksestä on Orpon mukaan saksalaisen Meyer Werftin tulo Turun telakan enemmistöomistajaksi.

Lisätietoja: